Friday, October 19, 2012

Expressi Dirimu


Dalam hidup ni kita mmg bnyk benda berlaku kt kita...and those things akan buat kita happy, sedih, marah etc2. juga mmg fitrah manusia tu suka utk express/share feelings diorg sesama member/family/org random.



for example....nabi ajar kita utk sebarkan perkara baik/happy spt dalam bab perkahwinan. apabila bernikah, nabi ajar kita sebarkan supaya org lain tahu, and at the same time kita boleh share the happiness..




contoh lain? kalau dapat anak..kita buat tahnik/aqiqah sebagai satu tanda syukur dan juga berkongsi kegembiraan....bayangkan kalau kita sangat gembira. kita buat majlis makan2 mesti ramai org dtg. so ramai org dpt share rasa gembira kita tu. and most important thing, ramai org dapat doakan yg terbaik buat nikmat yg Tuhan pinjamkan utk kita. sebab tu juga la adanya kenduri kesyukuran/doa selamat. the same reason k.



tapi...



ada perkara yg bila kita gembira, kita kena express dgn org tertentu shj....
sbg contoh, kalau waktu kita kecik mak kita belanje KFC, tp adik beradik kita tak tau...then mesti mak cakap "jgn bgtau yg lain2 tau"....sebab apa?





first sbb dikhuatiri menyinggung perasaan diorg sbb tak dpt merasai nikmat KFC yg sedap hingga menjilat jari kaki..

second, kdg2 rezeki tertentu akan dpt pada org2 tertentu dgn sebab2 tertentu....disebabkan syaitan itu bisikannya amat licik, kita taknak org yg TAK dapat nikmat tu berasa iri hati, hasad dengki.

Third, juga utk melindungi diri kita dr sikap riak/takabbur.




contoh lain?

Satu hari kita dpt result A dlm exam..kita tak nampak pon riak wajah gembira member kita ( kita tak tau member dpt C). tp mesti time tu kita rasa mcm syok gile sbb dapat A and kita tau kelas tu susah gile nk dpt A.

Ni benda2 yg kalau cakap mmg nk kne sumpah seranah (kt hati je la) oleh C:

" i tak sangka gile yg i dpt A....i hentam je"

atau

"tak sia2 aku study hard malam tu..."

atau

"alaaa....A je..i nk A+..sedih la camni.sob3" <-- ni konpem nk kne blasah

kan perlunya kita fikir dlu sebelum bas express gembira tu kt C?



Contoh last ialah ketika nabi yusuf diberi berita gembira melalui mimpi bulan dan matahari yg sujud kepadanya....kan dia share mimpi tu dgn bapa dia.

apa bapa dia pesan?? jgn bgtau kpd saudara2(abang) dia yg lain.
sebab apa? sbb tipu daya syaitan itu amat licik, dan dia yg buat hati kita ni rasa tak puas hati je...



apa yg yg cuba disampaikan hari ini ialah:

1. kalau kita dan saudara kita berlumba2/mengidam utk dapatkan sesuatu, dan kemudian apabila 'sesuatu' itu Tuhan beri kpd kita tp bukan kt saudara kita, cuba fikirkan cara terbaik utk share kegembiraan itu.

jgn sampai kita suka sgt sampai kita cerita berulang ulang kali kt member yg masih mencari2 tu...kan tak elok. kalau kita perkara tu amat serius, tak payah kongsi lgsg pon tak apa


Q:Tp kalau nk share kt FB ramai sgt org...so cane?
A: share la kt medium yg kurang org dan kita tau circle nye adalah friend2 yg tak mengejar matlamat yg sama atau member2 tu hanya yg betul2 rapat atau mmg jenis org yg tak kesah..cth diari atau blog atau instagram or tumblr.hihihi

1 comments:

pianissimo said...

hoi naqi..ko ade tumblr ehh ooo haha. ni mira bazil :P

Post a Comment

 
Powered by Blogger